Alegerea Echipamentului adecvat




Nu exista vreme rea,doar echipament inadecvat!

CASCA

Sfat:PURTATI MEREU CASCA!

O casca buna incepe de pe la 100 de lei si ajunge la cateva sute bune de lei.Cele mai importante calitati a unei casti sunt protectia si ventilarea(comfortul).Ambele sunt foarte importante.Cele mai bune casti sunt cele realizate cu tehnologia “In-Mold”.O casca este potrivita atunci cand nu joaca in cap dupa strangere.Castile sunt pe 3 marimi mari,in functie de circumferinta capului,si au si reglaj in spate..

Nu folositi castile dupa o cazatura mai serioasa,chiar daca nu se vede decat o indoitura;ele pot fi crepate,si la un al doilea impact sa nu protejeze indeajuns.Nu cumparati casti din second-handuri decat daca v-au fost aprobate de un cunoscator;sunt modele foarte vechi si le cam lipsesc buretii din ele.


Manusi:

Unii ar putea contesta importanta manusilor,dar dupa prima cazatura isi revizuiesc parerea.Manusile au 3 roluri mari:sa protejeze la cazaturi palma,sa protejeze palma de bataturi majore care duc la besici si rol de aderenta cand palma este transpirata sau mansoanele sunt de proasta calitate.Oricare dintre cele 3 enumerate,separat sau combinate,duc la un discomfort major sau incheierea zilei de pedalat.

Exista 2 categorii de manusi:scurte si lungi.Cele scurte sun destinate pentru un stil mai lejer de pedalat si pentru vara.Cele lungi ,chiar daca vara transpira mana mai tare,protejeaza mai bine palma la cazaturi.Manusile lungi pot sa aiba diverse insertii de cauciuc pe dosul palmei,acestea fiind destinate unui riding mai extrem.Pentru oras recomandabile sunt cele scurte iar pentru iesiri in afara, cele lungi.

Imbracaminte

Imbracamintea poate sa varieze in functie de scopul utilizarii bicicletei si binenteles a anotimpului.Am sa fac o clasificare in 2 categorii:cei care pedaleaza doar in oras si cei care ies si la ture prin imprejurimile Clujului sau mai departe.

Pentru cei care pedaleaza in oras prea multe recomandari nu ar fi de facut.Hainele ar trebui sa fie cat mai comode;pentru deplasari in oras nu este necesar de pantaloni de ciclism cu bazon(burete).Nu ar strica sa fie la indemana mereu o pelerina de ploaie(tip poncho) pentru eventualele rafale bruste de ploaie.Pentru biciclistii urbani este neaparata nevoie si de aripi pentru roti(aparatori de ploaie),care sunt descrise la categoria "accesorii" a siteului.Si iarna se poate merge linistit in oras,atata timp cat nu a nins si este uscat.Multi au impresia ca pe bicicleta iti este mai frig decat daca mergi pe jos:Fals!Daca de cum ai iesit din casa ai de coborat un deal atunci iti este putin frig ,dar cum dai de plat si pedalezi va fii bine.Deci iarna nu ar trebui mai mult decat 1-2 polare si o geaca.ATENTIE insa la pojghita de polei care este in fiecare dimineata de iarna si care aluneca foarte tare.Treaba cu imbracamintea in oras vine cu experienta si difera foarte mult de la o persoana la alta.

Daca pentru cei care se plimba doar prin oras nu necesita echipament special,bikerii care ies si la ture mai lungi in afara orasului au nevoie de echipament de ciclism si de munte.In orice anotimp trebuie purtati pantalonii(scurti,lungi,3/4) de ciclism cu bazon(acel burete dintre picioare).Sunt indispensabili pentru un comfost sporit.Acesti pantaloni se poarta FARA chiloti,altfel vor fii foarte incomfortabili.

Se recomanda tricourile sau bluzele din fibre sintetice ,intr-u cat acestea nu retin transpiratia,si se usuca repede.Chiar daca este vara se recomanda pe langa o pelerina a se avea in rucksac si o geaca de munte subtire,pentru ca la munte din vara brusc se poate face toamna.Toamna si primavara trebuie avute si o pereche de manusi lungi,o caciula si o bluza in plus.

Incaltaminte

Incaltamintea pentru bicicleta poate fi un simplu adidas,de preferat cu talpa dreapta,si cat mai rigida,sau poate fi incaltamintea speciala pentru ciclism care are atasate de talpa placute metalice care se prind de pedale(numite pedale automate).Pentru oras nu este necesar de pedale automate,pentru ca se presupune ca nu se sare prea mult si nici nu se coboara off-road.

Incaltamintea de ciclism(pentru pedale automate) isi arata valoarea la deplasari lungi pe sosea sau la ture off-road.Ele ofera o ergonomie a pedalatului mult mai mare decat incaltamintea obisnuita.Pe langa acestea piciorul nu sare de pe pedale la socuri.Acest tip de incaltaminte poate varia ca si pret foarte mult de pe la 150 de lei pana la multe sute de lei,asta neicluzand pedalele.Cel mai bine ar fi ca la inceput pana invatati tehnicile sa invatati pe pedale normale.

Ochelari

La fel ca si manusile unii zic ca nu au nevoie.Ochelarii se poarta din mai multe motive.Cel mai important ar fi prevenirea intrarii in ochi a diverselor insecte sau a prafului/noroiului.Apoi ar mai fi si rolul de protectie solara.O pereche de ochelari buni sunt aceia care dupa o zi intreaga de purtat nu va va durea capul sau ochii.Pretul unei perechi de ochelari buni este destul de mare(incepand de la 150 de lei in sus) dar merita pentru ca un ochelar de proasta calitate(ex:din piata cu 20 de lei) poate afecta vederea.Cei mai convenabili sunt cei cu lentile interschimbabile.Acestia pot si purtati atat la soare puternic cat si seara in padure, cu lentila cea mai deschisa.

Rucksac

Foarte multe modele si designuri.Ce sa alegi?

Unii dintre cei mai buni rucksaci mici(pana in 40 de litrii) pentru bicicleta ce se gasesc la noi pe piata sunt cei de la Deuter(fara sa fac reclama).deuter este specializat in rucksaci si-i face "ca la carte".Un rucksac de ciclism de la Deuter incepe pe la 200-250 de lei.Cei mai buni din cati am testat sunt cei cu spatele din plasa(valabil si pentru alti producatori),acestia oferind o ventilatie foarte buna si se muleaza dupa spate.Un rucksacel de 30 de litri ar trebui sa ajunga pentru o tura de o zi intreaga.Pentru ture de 2 sau mai multe zile voi scrie separat la echipament pentru ture lungi.Alti producatori buni de rucksaci ar fi:Vaude,Mammut,Camelbak,Salewa,cateva modele Atta,Solitaire etc.Chiar daca rucksacul nu este unul special pentru ciclism,trebuie sa fie macar un rucksac cu design munte,nu rucksaci pentru oras/scoala.

Accesorii:

Lumini:Orice biciclist responsabil trebuie,si este obligat sa aiba in dotare un sistem de iluminare bun.Acesta consta dintr-un stop rosu cu baterii montat in spate(de obicei pe tija de sa) si un far montat pe ghidon.Un set de far si stop de calitate costa in jur de 60 de lei(25 stopul,35 far).De la un far simplu pentru oras nu trebuie sa va asteptati sa va fie de mare folos daca va prinde noaptea pe off-road.Acesta va fii bun doar pentru sosea.Un far puternic care sa aiba bataie destula si in afara soselelor costa de la 100 de lei in sus.

Chilometraje:aici nu am ce recomandari sa fac decat sa se incerce pe cat posibil sa se cumpere kilometraje de calitate.Sunt multe modele cu multe optiuni.Un pret minim pt un chilometraj bun ar fi 40 de lei

Bidoane si Camelback:Cea mai buna varianta pentru hidratare in timpul efortului este de a bea putin si des.Nici intr-un caz nu este bine sa se amane bautul apei,si la o pauza sa se bea cantitati mari.De asemenea apa nu trebuie sa fie foarte rece.Pentru cei care-si permit,se poate opra pentru un camelback,adica un rezervor cu un furtun care se pune intr-un buzunar special din rucksac ,iar furtunul va fii mereu accesibil,aproape de gura.Un rezervor camelback costa cam 80 de lei,in functie de litraj.


BRICEAG:Este din categoria accesorii,dar o putem include si la echipament pentru cei care ies in afara orasului.Briceagul te poate scoate din multe necazuri si in extremis iti poate salva si viata.Cele mai bune bricege sunt cele elvetiene gen Victorinox sau Wenger.Victorinox este mult mai ieftin decat Wenger si sunt de o calitate ireprosabila.Un briceag nu este scump(de la 40 de lei in sus) si isi dovedeste utilitatea atat la ture scurte cat si lungi.Bricege cu crucea elvetiana sunt si in piata "la rusi" dar acelea sunt copii de cea mai proasta calitate.

Cele scrise mai sus sunt un minim necesar de echipament,recomandat de cei cu experienta pentru cei cu mai putina experienta.Nu cunosc o persoana care sa-si fi cumparat tot echipamentul odata,dar asa pe rand se poate.Pana la urma fiecare face ce vrea cu sanatatea lui,si dupa cum bine stim "omul din greseli invata"...dar se poate invata si din greselile altora,si voi sa nu mai repetati.Succes


3 comentarii:

Felix spunea...

Foarte interesant articolul, sunt sigur ca ii va ajuta pe cei care practica cicloturismul in a isi alege echipamentul adecvat.

Mountain Bear are ceva rucsaci pentru bicicleta destul de misto. Site: www.mountainbear.ro (pentru cei interesati)

Anonim spunea...

Nu poti folosi si o frontala ok in loc de far? Frontala are avantaju ca lumineaza exact unde privesti.

Freeride spunea...

Ba da, dar farurile de bicicleta au o raza luminoasa mult mai lata decat o frontala obisnuita. Aici ma refer la farurile k lumea nu farurile cu leduri destinate semnalizarii in oras. Dar binenteles daca ai o frontala puternica, ca si cele speo, e ok. Pentru drumurile din Romania unde sunt surprize la tot pasul, as recomanda totusi un far, chiar daca mananca cam multa energie.